• Zie jij wel wat je van jezelf mag laten zien?
  • Hoe zou je dat kunnen aanpakken?

koop dit boek

Marketing en boeken met levensverhalen: soms wringt het. En soms wringt het zelfs behoorlijk. Of je nu een ‘particulier’ bent die voor deze ene keer je boek wilt gaan verkopen of een ondernemer die gouden kansen ruikt om de mens achter een bedrijf te laten zien. Zichzelf dus. In beide gevallen heeft dat wringen vaak iets te maken met de behoefte aan echtheid en oprechtheid, en een zekere weerstand tegen al teveel poeha. En meestal voel je dat nog net iets harder, wanneer het opeens om je eigen levensverhaal gaat. Hoe stoer je ook riep dat je het allemaal wel even ging doen.

Jezelf laten zien

Zolang het alleen maar om je boek gaat, is het nog best helder. Dat verhaal moet er komen, tot in je tenen ben je daarvan overtuigd. Maar dan moet jouw verhaal over dat boek – het hoe en het waarom – óók de wereld in. En jij dus erbij. Zo gaat dat nu eenmaal.


Mensen zijn niet alleen benieuwd
naar de inhoud van je boek,
maar ook naar jou als schrijver.


Mijn ervaring is dat die vervolgstap nog best lastig is voor veel mensen. Ze doen het wel, maar plotseling komt toch iets van onnodige bescheidenheid om de hoek kijken. En dan staat er dus bijvoorbeeld een biografie op papier die – ahum – leest als een ingezakte kaassoufflé. Het enthousiasme ontbreekt, dat eerder juist zo aantrekkelijk en aanstekelijk was.

Ga in gesprek

artikel Sanne 1Daar is gelukkig een heel simpele oplossing voor die ik al meerdere keren met succes heb toegepast. Laat je interviewen! Zoals een ander soms net iets scherper dan jij ziet wat jou zo krachtig en prachtig maakt, zo is dat vaak ook met het verhaal achter jouw boek. Bovendien kan je zo’n interview op meerdere manieren inzetten: als toelichting in/op het boek of voor free publicity.

In tegenstelling tot een persbericht, dat vooral feitelijk moet zijn, kun je in een interview net wat dieper ingaan op allerlei persoonlijke ervaringen. Zo heb ik onlangs voor het boek van Corina Vierhout – “Opeens had ze kanker”, het ontroerende verhaal over haar achtjarige dochter die leukemie kreeg  – een mooi pretpakketje voor de pers mogen samenstellen: een persbericht, een interview en een preview van het boek. (Een preview is een vooruitblik op het boek, waarin een aantal hoofdstukken staan en aanvullende informatie).

Zowel het persbericht als het interview waren geschreven volgens de ‘oprolmethode’: het belangrijkste staat voorin, en daarna kunnen journalisten iedere volgende alinea weglaten zonder dat er opeens een raar en onvolledig verhaal ontstaat.

Het was leuk om te zien hoe totaal verschillend de artikelen uitpakten die – op basis van die drie informatiebronnen – in diverse media werden geplaatst: het ene artikel benadrukte vooral de ernst van de situatie, het andere legde de focus op het geweldige gevoel voor humor van Sanne en haar familie!

artikel Sanne 2

artikel Sanne 3

Sneeuwbaleffect

Zo werkt het dus. Als jij een goed persbericht en/of interview kunt (laten) schrijven voor de plaatselijke krant – en vergeet niet om dan ook een mooie foto mee te sturen! – loop je zomaar het risico dat ook de landelijke dagbladen dat oppikken. Echt: je weet nooit hoe een koe een haas vangt, maar dat dat kan… je zou er nog versteld van staan!

Zelfs bij levensboeken die vooral voor vrienden en familie waren bedoeld, heb ik al meerdere keren een herdruk mogen bestellen voor bijvoorbeeld de vrienden van de vrienden: de eerste oplage was niet voldoende om tegemoet te komen aan de vraag. De auteur of de mensen rondom de auteur vertelden er zo enthousiast over…


Het groots aanpakken? Denk je: ik ga er helemaal voor!?

  • Overweeg dan eens om contact op te nemen met coaches die juist hierin gespecialiseerd zijn, zoals publiciteitsdeskundige Janneke van Heugten van Vakerindemedia.nl. Tip: klik je op de voorgaande link, dan vind je meteen handige tips voor auteurs. Maar je kunt ook een keertje ‘live’ aanschuiven bij Rond de Tafel.
  • Wil je graag bewegend in beeld, dus een professionele video? Of op zijn minst: heel professioneel advies over die video? Dan kan ik je van harte Elisabeth Griffioen aanraden, die niet voor niets haar bedrijf De Videovakvrouw heeft genoemd: met zowel humor als vakkundigheid helpt ze je om alle mogelijkheden te ontdekken, waarom je leuk bent zoals je bent.

PS: Nieuwsgierig naar voorbeelden van een ‘preview’? Klik op de onderstaande links! Dan zie je de previews van een aantal boeken waaraan ik als redacteur en vormgever heb meegewerkt:

Preview ‘Wanneer kap jij ermee?’
Preview ‘Tutti frutti – het succes van kleurrijk en ondernemend Nederland’

Preview ‘Overwin je vaginisme’
Preview ‘Opeens had ze kanker’

Wil je hierover meer weten? Neem gerust contact met me op: d.postma@levenstekst.nl